lørdag 31. august 2013

Sommer minner 2013


Sommeren er over. Men har det egentlig vært noen form for skikkelig sommer? Ikke så mye av den har vist seg her på vestlandet i vertfall. Vi har jo hatt noen flotte finværsdager, men ikke så varme at det gjør noe. Det er rart med det. Det virker virkelig som at årstidene har forandret seg de siste årene. Men jeg tror det er naturlige årsaker. Greit nok at vi mennesker forurenser mye, men Jorden selv vet nå virkelig å tilgrise seg selv også. Tenk bare på hvor mye bare ett vulkanutbrudd forurenser. Men hvem som egentlig har rett her og ikke, det er det vel ingen som vet 100 prosent nøyaktig. Men vi menneskene levde vist ikke med automobil i hulene våre for noen tusener av år siden. Og dinosaurene hadde vist ikke slike tog som i "Dinosaurtoget" på Barne-TV, så da må jo det ha vært andre grunner til at det kom litt svart nedbør over landsbygda på den tid også. Og dinosaurene, hvor ble de egentlig av? Tror de fins en hemmelig dinosaurdal jeg, slik som Onkel Skrue og Co stadig kommer over :)
Denne sommeren startet jeg i ny jobb, så det har ikke vært tid for så mye tur med barna. Men noen helger har det vært muligheter for å kaste seg i bilen, og kjøre på måfå i trivselsfylket Sogn & Fjordane. Det er jo litt greit å ha sett sitt eget fylke, og også land på sett og vis, før en reiser ut i det store utland. Men det er jo ofte i utlandet en finner den gule varme melonen på himmelen, så da blir det en selvfølge å utvandre dit, når en kan ta seg en uke eller to sånn dann og vann.

Dale kyrkje i Luster kommune

Vi har jo hatt noen kirke eskursjoner i år også. Barna er begynt å tilvenne seg denne noe sære formen for interesse som mor har. Nå er også barna begynt å rope; "Der er en kirke". :)
Den flotteste til nå, er absolutt denne Dale kirke i Luster. Nydelig! Absolutt verdt å stoppe for!
Dette nydelige stedet ligger i Gloppen kommune.
Gamle broer og bekkefar er alltid spennende, også for de såkalt voksne ;)
Å vandre i naturen er noe jeg setter stor pris på sammen med min familie. I sommer fikk jeg minstejenta på da nesten 5, til å gå på toppen av ett av Jølster kommunes største fjell, Middagsfjellet; 1173 m.o.h. Da var jeg stolt av henne! :)

MIDDAGSFJELLET 1173 m.o.h., en topptur i Jølster kommune - Sogn & Fjordane
Naturlig kunst
En flott familietur, men beregn god tid, og nyt turen!
Vi har nådd toppen. JIPPI!
Her ser vi inn til Skei i Jølster.
Vi ser ned på huset vårt, og bygda Vassenden i Jølster.
Kjekt med snø midt i juli :)
Naturens egen skulptur.
Det er ett stykke hjem igjen. Og veldig bratt!

Dette er en opplevelsestur jeg gjerne vil anbefale alle. Også dere som kommer reisende til kommunen. :)

3 kommentarer:

  1. Kjempeflotte bilder!

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder av fantastisk natur. Femåringen min er også en liten fjellgeit, naturen er verdens beste lekeplass det er sikkert. Helgen har gått med til en herlig fjelltur. Jeg er et høstmenneske og trives ikke med å ha det altfor varmt så denne årstiden er super synes jeg. Gleder meg villt til bålsesongen...snaart :-) ønsker deg en fin uke, Pam (klarte å legge meg til som følger en gang til tror jeg...begynner å bli gammel og surrete )

    SvarSlett
  3. Så kjekt at også din femåring liker å boltre seg i naturen. Synes det er veldig viktig at ungene lærer seg å bruke naturen vår, og ikke bare de ferdigbygde lekeplassene... Høsten er den aller beste tiden på året, både fargemessig i naturen, og alle forventningene, og forberedelsene en har fremover mot jul. Blir nok dessverre ikke mye fjelltur denne helgen, for været vil ikke vise seg fra sin beste side. Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett

Bloggarkiv