fredag 12. oktober 2012

Dikt og vakre ord til JULEKORTET


Å få julekort synes jeg er skikkelig koselig, og det å sende ett julekort, er også en tradisjon jeg synes en bør ivareta. Det er ikke det samme med ett God Jul og Godt Nytt År via facebook eller SMS. Det er faktisk ganske så upersonlig! Så derfor prøver jeg å sende, og gi julekort til de jeg synes fortjener det. Men så var det ganske enkelt det problemet; hva skal en skrive? Jeg synes ett lite dikt kan være flott og personlig, og jeg kjenner flere, som synes det å få ett kort med noen ekstra ord, er veldig koselig. Så her har jeg laget ett knippe fine dikt og ord, som jeg vil dele med dere, og som kanskje kan hjelpe deg med julekortet:) Kanskje du også vil sende noen i år?

Hva skal en skrive? Om en lager kort selv, er det mange flotte stempel, med dikt og ord. Men det går jo også an å skrive ett dikt med egen personlig håndskrift:) De fleste julekort har jo allerede God Jul og Godt Nytt År ferdig trykt, så en litt egen personlig hilsen, gir kortet mer ekte giverglede, fra den som sender det.




Adventstjerna

I lange, kalde vinternatt det vert ei stjerne tent.
Ho minner oss om Frelsaren som Gud har til oss sendt.
Og stjerna, ho vil seie oss at Gud han har oss kjær.
For natta, ho er lang og mørk,
men stjerna, ho er nær.


Den natta der ved Betlehem for fyrste gong ho skein.
Ho var eit lys for Frelsaren, som låg der, god og rein.
Å, kunne dette lyset nå til heile verda vår!
For verda, ho er vond og mørk,
men stjerna, ho er klår!


******

Den gamle nissen - Margrethe Munthe

Den gamle nissen satt så trist på låven jule-kveld.
De glemmer meg nok nå som sist og spiser grøten selv.

Hvor ble hun gamle Guri av? Hun var så snill og blid.
Hun alltid jule-grøt meg gav, men nå er det forbi.

Jeg passet både fjøs og stall i mange, mange år.
Nå er jeg gammel, klein og skral, det er visst best jeg går.

Og nissen satt på låven gjemt og gråt så tåren rant.
Han skjønte nok at han var glemt, da ingen grøt han fant.

Men månens ansikt tittet mildt igjennom gluggen inn,
Og mus og rotter danset vilt omkring i måne-skinn.

De pep og spratt og var så glad, at nissen måtte le.
Han lo og tørket tåren av – til slutt han danset med

********

  Det blømer ei rose


Det blømer ei rose i vinternatt,
eit under i dødens velde.
Så edel ei rose - i klungerkratt,
her står vi ved Livsens kjelde.


Det blømer ei rose i frosen jord
der kulde og natt får råde.
Ho løynt er for den som er stolt og stor,
men barnet får sjå - av nåde.


Det blømer ei rose så bjart og klår,
alt farga av kross og kvide.
Ho fargen sin ber av dei slag og sår
som Herren ein gong må lide.


Det blømer ei rose i vinternatt,
der finn vi Guds kjærleiks gåte,
ei angande rose, ein himmelskatt,
Guds under - hans fred og nåde.



Johan Sorknes
************************ 

Oppe på himmelen
langt fra det fjerne,
sitter en engel
på den vakreste stjerne.
Den er sendt fra mitt hjerte
til deg,
og hvisker et stille
gledelig jul
ifra meg!
********************


Forventning

Det tindrer i små barneøyne
forventningen er ganske stor,
og tulla hun tenker tilbake
hvor fin julen den var i fjor.
Familien samles rundt bordet,
det hele er pyntet og flott.
Og far ber oss alle huske
at vi har det inderlig godt.
I takknem’lighet gavene åpnes,
de er pyntet med kjærlig hånd.
Mye omtanke ligger bak gaven,
med papir og de vakreste bånd.
******* 


Først kommer nyttår og nissen er glad
Nå skal han hvile og ha det så bra
Så kommer våren med pinner og strå,
blomster på bakken og kyllinger små
Så kommer sommeren med mange slags bær
og alle går barbeint med mange slags tær
Så kommer høsten og åkeren blir gul
Så kommer snøen og
SÅ BLIR DET JUL
******


Når nettene blir lange
og kulda setter inn.
Da sender jeg ut julekort
til venneflokken min 
********


Julegrøten - Barbro Vanvik

Det satt en liten nisse på kanten av et fat,
for nå var tiden inne til å spise julemat.
Han hadde fått en skål med risengrøt,
og midt i denne en diger smørklatt fløt.

Og smørklatten smeltet og farget grøten gul,
slik skulle det serveres til nissen nå til jul.
Så spiste han grøt, med en sprukken skje,
og stønnet til slutt: "Nei, så mett jeg ble!"

Det lå en liten nisse i bunnen av et fat,
den hadde spist seg mett på årets julemat.
Han lå der, og sov, i nattlig måneskinn,
mens smøret ennå glinset i hans runde kinn

  ***************

Kom, vesle hvite snøfnugg,
og sett deg på min panne.
Fortell om alle stjernene
som seiler over landet.

Kom, vesle hvite snøfnugg
og hils på mine hender.
Fortell meg hvor du kommer fra,
og hvor din reise ender.

Kom, alle hvite snøfnugg,
kom ned, kom ned på bakken,
så kan jeg gi min storebror
en snøball midt i nakken.

- Halvdan Rasmussen
*****

Stjerner tennes over landet
julefreden senker seg
gleden over Jesusbarnet
gaven var til deg og meg.

Kom til kirke, klokker kimer
for nå ringes julen inn
fred på jord i disse timer
julefred i sjel og sinn.

Varme hjerter, gode venner
julegleden sprer seg, men -
opp til Han vi bønnen sender;
julefred til hvert et hjem.

Julekveld med lys og varme
minner oss om Jesus som
bar de små i sine arme
og med fred til jorden kom
*************


Ønsket er gammelt
og ennå så ekte,
en fredelig jul
vi ønsker med dette.
Sender deg en juleklem
og håper den finner frem. 
*************
Håp for vår jord -et juledikt
 Snart julefreden seg senker
i manges hjerter og sinn
de fleste forventningsfullt tenker
på julen som snart setter inn.

Men dette er også tiden
der verden bør minnes ham
som en gang for lenge siden
ble født iblant sauer og lam

Der oppi en krybbe for hester
i Judas ringeste by
lå han som var skapningens mester,
og startet en tidsalder ny.

Av alle hans samtids lærde
kun fåtall hans storhet forsto
de lurte på hva var på ferde
når han opp fra Nasaret dro.

For hvem trodde vann kunne flomme
fra ørkenens tørre jord.
«Hva godt kan fra Nasaret komme?»
Slik hørtes de tvilende ord.

Men fort så de nidkjærhets flamme
og talen var myndig og klar.
De tvilende ble snart til skamme
for kraft i hans gjerning det var.

Det brant i hans hjerte når nøden
blant menneskene ble så stor
For dem led han urett til døden
men da kom det håp til vår jord!

Hvem tror da det budskap som lyder,
for hvem blir hans kraft åpenbar?
Hvem hører den røst som innbyder
til kilden livgivende klar?

Det svarer der nede fra støvet
fra mennesker som er i nød
fra de som er lei av å prøve
i verden å finne sitt brød

Og når dette budskap der tales
da jubler de hjerter i kor
de gledes når veien utmales
og frydes ved seieren stor.

Må derfor vårt hjerte nå gløde
av lengsel i dypet bevart
til han som for deg og meg døde
vi ser ham i skyene snart.
*Inge Almås*
****************************************************

En liten hilsen
Så hvitt og stille
det daler ned
med bud om vennskap
og julefred.
Litt stemningsfulle
foruten lyd
de danser sammen,
det er en fryd.
Med hvite snøfnugg
min tanke går
til gode venner,
som hilsen får.
Det er så vakkert
så friskt og hvitt.
Jeg kjenner glede
i hjertet mitt.
********

Treets budskap
Når treet står pyntet
med stjernen på topp,
de små barneøyne
i spenning ser opp.

Og stjernen i toppen
skal minne oss om,
en stall og en krybbe
som ikke sto tom.

Små kuler så skjøre
lik jordkloden vår,
i ramme av glitter
som rundt treet går.

Med kurver som hjerter
av omsorg så stor,
et kjærlig symbol på
det som i oss bor.

Små svevende engler
forkynte en gang,
et budskap så vakkert
med deres sang.

Av lenker i vennskap
en høytid så fin,
det ønsker i deg
og familien din.

*****************

Stjernehimmel
Når kveldens mørke senker seg
og nattehim’len står
med mange hvite stjerner på,
jeg håper at vi får:
En avslutning på dette år
med omtanke og klem.
Som vil med stjernehim’len spre
seg i de tusen hjem.
*****

En stjerne
En advent så vakker
med lys og med sne,
en stjerne på him’len,
løft blikket og se.

Vår stjerne den hilser
høytidlig og flott.
Med håp om at alle
kan ha det litt godt.

Den sender et budskap
med kjærlighet stor.
La omtanken spre seg
omkring på vår jord.

God jul her til alle
vi sender av sted,
med ønsker og tanker
du stjernen vil se.

**** 

Advent 
Lysene tennes der ute
på treet så vakkert de står,
og lyser opp vintermørket
mens vi hurtig mot julen går.

En advent med mye glede,
vi baker og leser ei bok.
Så koker vi litt kakao
og tenner et lys i en krok.

Det klippes små hvite engler
og pasta blir malt i gull.
På kjøkk’net står mor og baker,
både snipper og fine Strull.

Så lager vi kort og skriver
med ønske om jul som blir fin.
Og sender med denne hilsen
en klem fra familien min.

****

En vinternatt så stille
og snøen laver ned.
På himm’len ses en stjerne
som snart gir julefred.
Mot jul går mange tanker
og omtanken den blir,
til mange ord som skrives,
på kort og brevpapir.
Med ønske om at alle
en riktig fin jul får.
Vi ønsker dere også
et riktig Godt Nytt år.
****
 

En stjerne på himmelen blinker
det nærmer seg julen igjen,
og Betlehems stjernen den lyser,
for meg og for deg min venn.
Vi trenger et vakkert inntrykk,
en venn som kan holde vår hånd.
Jeg tenker med glede tilbake
på kjærlige vennskapsbånd.
Mitt ønske for julen vil være
at varme tanker når frem.
Så sender jeg deg min kjære
god jul, og en riktig varm klem.
****

 
Det går fort i mot jul
og vi vasker og baker.
Det ryddes og styres,
i boks kommer kaker.
Ja gaver skal kjøpes,
det er ganske mange.
Vi julekort skriver,
og kvelder blir lange.
Men ta deg nå tiden
til å sitte litt ned.
Les dette kortet
i ro og i fred.
Med ønsker til dere,
om jul som blir fin,
vi sender med dette,
en flaske god vin.
*********
 

Så er det desember,
en jul er i vente,
men vi glemmer så lett
hva som egentlig hendte.
Vi vasker og baker,
drar pakker med hjem,                      
men glemmer så ofte
et barn i Betlehem.
Det lyser en stjerne
på en himmel så klar,
la oss sende en takk
for alt som vi har.
****

God jul til dere alle
vi sender til hvert hjem,
selv om vi gjerne ville,
dra rundt med juleklem.
Desember den er fløyet
så altfor fort av sted.
Snart over alle husene
seg senker julefred.

Må julen ha det innhold
vi ønsker den skal få,
med mange gode minner,
vi husker etterpå.

God jul til alle sammen,
ja takk for dette år.
Og nyttårsønsker fra oss
de også til deg går.

***

Julestrev og julestri,
adventstiden flyr forbi.
Mange planer kom og gikk,
men jeg tiden ikke fikk.
Skulle lage gaver selv,
men var trett når det ble kveld.
Kakebaksten er nå klar,
uff så mye tid det tar.
Neste år det lover jeg
at du skal se mer til meg.
Ned med tempo, frem med glede,
være mye mer, til stede.
Ja en julehøytid gjør
at man tenker mer som før.
Slekta og de kjære venner,
lys i våre hjerter tenner.
La nå dette lyset brenne,
så vi riktig godt kan kjenne,
gleden ved og elsket være
av vår slekt og venner kjære.
God jul og godt nytt år.
***
 

Adventstiden
den flyr altfor fort,
det var så mye,
vi skulle ha gjort.
Ønsker og planer
ligner hverandre,
og tradisjoner,
vi ei vil forandre.
Men nyt denne tiden,
som nå er så fin.
Se stjerner som lyser,
på himmelen din.
Ja lær deg å like         
litt vinter og kulde.
Finn frem i deg barnet,
la snøballen rulle.
Så sender vi ønsker,
til alle av sted.
Med håp og forventning
om julefred.
Til slutt vil vi takke,
for året som gikk.
For vennskap og omtanke
blant det vi fikk.
****




6 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du har funne so månge flotte ord og dikt :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det. Håper det har vært til hjelp:)

    SvarSlett
  3. ååååh for en herlig blogg!! tusen takk for at du hjelper med å gjøre julekortskrivingen morsom...

    SvarSlett
  4. Så flott med mange fine dikt. Men synes det er viktig å få med hvem som har skrevet diktene (bare et lite tips). Ha en fin førjulstid!

    SvarSlett
  5. Takker så mye for tilbakemelding :)
    Nå har det seg slik at jeg ikke kjenner til forfatteren av alle diktene, så derfor er ikke navnet da oppgitt. Men de jeg kjenner til, er det opplyst om. Ha en riktig god førjulstid :)

    SvarSlett
  6. Ja, da slapp jeg å finne på de litt mer seriøse juletekstene, så det var glimrende å kunne se hva som kunne brukes! Mye å skrive derimot.. Laaange julebrev er det jo lagt opp til. Godt jeg har flere enn en kulepenn! takker så mye! :)

    SvarSlett

Bloggarkiv