søndag 19. august 2012

Dikt til barnekort, dåp og fødselsdager.


Jeg sliter ofte med å finne noe å skrive i kortene mine. Noen ganger er det bare helt åpenbart hva som skal stå der, men inn i blant føler jeg at ett passende dikt hører til. Gjerne på den siden, som blir stående tom ellers!
Jeg leter og leter etter noe som passer, og det er bloggene til andre som har hjulpet meg. Men jeg må gjerne inn om flere, for å finne noe OK. Så nå tenkte jeg, at jeg skulle lage en samling av dikt og passende ord, som jeg liker, og vil dele med dere andre, om dere kommer opp i samme problemet en gang:)
Har fått mye skryt for diktene i kortene mine, så kanskje det er din tur neste gang?
Denne gangen vil jeg ta for meg kort til barn; fødsel, dåp og barnebursdag.

 
Ingenting er en større gave enn å få bli mor.
Gaven må en ivareta, mer enn en tror.
Ingenting er som en klem fra ett barn,
ditt eget barn, klemmen gjør deg så inderlig varm.
Barnet ser opp til deg, i alt du gjør,
og det er sikkert og vist, livet blir aldri som før.
Ett ansvar for ett lite menneske kan by på det meste,
men når alt kommer til alt,
er det det aller beste.
******************************

Kom og leik, alle barn

Kom og leik, alle barn,
månen den skine og natta er varm.
Gå frå kveldsmaten, gå frå di seng,
kom ut og leik i gård og eng.
Ta med deg ball og hoppetau,
for no skal vi leike og holde litt sjau.
Hopp og dans og sprett og klyv,
nybakte boller  og brus klokka sju.
Søvnig og trøtt og god og mett,
legg deg og sov før klokka ett!
******************************************

Barnets ønsker

Klem meg ofte så jeg blir glad og trygg,
la meg føle meg elsket selv om jeg har vært stygg.
Vær konsekvent, du som er den voksne,
tross mine prøvelser og test,
for selv om jeg klager så er du absolutt best.

Vis meg med handling hva respekt er for noen ting,
lær meg å se det vakre i verden rundt omkring.
Fortell meg at jeg duger akkurat som jeg er,
og la meg høre ofte at jeg er veldig kjær.

La ditt hjem være et sted der toleranser og
kjærlighet bor.
Og husk at man kan leke selv om har blitt stor!!!
*******************************
Det skjer et under i verden

Det skjer et under i verden
hver gang et barn blir til,
over det gryende livet
lyser Guds skapersmil.

Det skjer et under når barnet
møter oss hud mot hud,
øynene speiler Guds himmel,
gir oss et glimt av Gud.

Det skjer et under i dåpen,
her skapes et liv av ord.
Barnet er størst i Guds rike
skjønt det er minst på jord.

Ingen på jorden er himlen så nær
som barnet han tar i sin favn.


Gerd G. Saue
 ***********************************
 
Dikt til dåp

To små øyne som
ser opp mot Gud.
To små ører som
hører hans bud.
To små føtter som
går på hans veier.
To små lepper som
priser hans seier.
To små hender som
tjener hans bror.
Et lite hjerte som
elsker og tror.
**********************************
 Dåpen

Et lite barn i snøhvit drakt
ble båret til sin dåp.
foreldre hørte ord bli sagt
om Kristus, livets håp

De ønsket barnet gode kår.
De ønsket korsets tegn.
Et lite barn fikk silvått hår
av døpefontens regn.

Så kom den hvite luen på,
velsignet av en hånd.
Et barn med øyne himmelblå
fikk med seg hellig ånd.

Det skulle ut i livets strid.
Og hvem kan vite det
et menneske begrenset tid
vil få å hanskes med.

Det trengs såmenn foreldres bønn
for dem som engang var
en liten datter eller sønn
som de til dåpen bar.
*******************************
EN LITEN STJERNE

Det finnes en liten stjerne
som vil lyse på din vei,
som vil trenge gjennom mørket.
Den vil lyse kun for deg.

Det finnes en liten stjerne
som vil følge deg på din vei,
gjennom livets mange stunder.
Den vil aldri svikte deg.
Det finnes en liten stjerne
som vil spre glede på din vei.
Den vil alltid være til stede,
denne stjernen er kun for deg.

Det finnes en liten stjerne
som vil lyse opp din vei.
Hvis den får så kan den love
at mørket aldri vil komme til deg.
 ********************************
 
Lillebrors vise
- Alf Prøysen -


     Lillebror synes det er så trist,
fryktelig trist,
sikkert og vist,
alle de andre har gått av sted,
og uten at han fikk bli med!
Men når de så kommer hjem igjen,
ja, hvem er det da som kan helt slippe skjenn?
Det kan bare Lillebror
og bare, bare han.
Det er det bare Lillebror
og ingen flere som kan.

Kari og Mari er svært så kry,
fryktelig kry,
fordi de kan sy.
Men trille en snelle på golvet, da
er Lillebror nyttig å ha.
Vips under senga med veldig hast
og uten at pompen blir sittende fast.
Det kan bare Lillebror
og bare, bare han.
Det er det bare Lillebror
og ingen flere som kan.
 
Pelle har lagd seg et hus av bar
inni et snar,
fått lov av far.
Der møtes guttene klokka tolv
med klubber og stor protokoll!
Taket er lavt, de må stå på kne,
nei, ingen av dem kan stå rett opp og ned.
Det kan bare Lillebror
og bare, bare han.
Det er det bare Lillebror
og ingen flere som kan.

Kjell han kan tegne så fint og flott,
fryktelig flott,
hytter og slott,
busser og biler med lasteplan,
men vet du hva Lillebror kan?
Jo, han kan tegne en krusedull
og tydelig se det er sau som har ull!
Det kan bare Lillebror
og bare, bare han.
Det er det bare Lillebror
og ingen flere som kan.

En gang skal Lillebror selv bli stor!
Fryktelig stor!
Større enn mor!
Da skal han lære hvert minste grann
av det som de kan alle mann,
lekser og leker av alle slag.
Men dette som Lillebror greier i dag.
Det kan bare Lillebror
og bare, bare han.
Det er det bare Lillebror
og ingen flere som kan.


 SKRINET MED DET RARE I
Det var ein gong ein liten gut som gjekk på ein vei. Då han hadde gått eit stykkje, fant han eit skrin. – Det er visst noko riktig rart i det skrinet, sa han til seg sjølv. Men uansett kor han snudde og vendte på det, var han ikkje god for å få det opp; - det er nok noko riktig rart, det, tenkte han. Men då han hadde gått eit stykkje til, fant han ein liten nøkkel. So blei han trøytt og sette seg ned, og så tenkte han at det skulle være moro om nøkkelen passa til skrinet, for eit lite nøkkelhol passa til skrinet, for eit lite nøkkelhol var det på det. Så tok han den lille nøkkelen opp av lomma si; fyrst blåste han i nøkkelpipa, og så sette han nøkkelen i nøkkelholet og vrei rundt; knepp! Sa det i låsen, og då han tok i lokket, var skrinet opent. Men kan du gjette kva som låg i skrinet?
Det var ei kalverumpe.
Og hadde kalverumpa vore lenger, hadde eventyret vore lengre også.
Eventyr av Asbjørnsen og Moe
 **********

Velkommen til verden

Du sparker i magen - og vips så er du her
Så pludrer du og skriker - til glede og besvær
Du snubler og ramler og slår deg gul og blå
Men innen man vet ordet av det har du lært å gå

Så kjære - hvem du enn er så velkommen til verden
jeg følger med du kan selv velge ferden
mange rare veier skal du gå
mange nye venner vil du få

Men kjære hvem du enn er så velkommen til livet
Hva du får se kan jeg ikke beskrive
men det venter mange rare eventyr
Når din første morgen gryr 
*********

En skjønn lita tulle

En skjønn liten tulle
til verden kom,
hun så seg rundt
og felte straks sin dom.
Her hos dere ville hun være
her får hun alt
hennes hjerte kan begjære
Omsorg, kjærlighet og
godt humør
i et trivelig hjem
med en åpen dør
Håper at alle drømmer
og forventninger
dere har,
blir virkeligheten
i den flotte tiden som
ligger foran dere.
 
*******************

Et lite under

Et lite under kom til verden
hele 9 mnd tok denne ferden.
dette lille under var en velskapt gutt
og i hjemmet ble det stor salutt.
En ubeskrivelig kjærlighet
så ren og full av ærlighet.
Det ble til ære og gavn
og....ble hans vakre navn.
Så.....velkommen til verden du lille skatt
all lykke til deg når du på livet tar fatt.
  **********************
Løvetannens bønn
Blås på meg barn!
Fang mine stigende stjerner
og kikk på min gule sol
– som brenner i gressets
grønne himmel –
med alle de undrende øyne
La de små barn komme til meg
for de vet ikke hva ugress er.
Harald Sverdrup
*******

Dere startet hånd i hånd
Lovet troskap og evige bånd
Kjærligheten vokste seg sterk og stor
Tiden var inne for å bli far og mor

Frøet ble sådd og tiden gikk
En gledelig melding til slutt dere fikk
Et barn er på vei til dere
Denne baby gjør dere til flere

La dette barnet blir deres glede
Følg det og vær til stede
Evig sveiset sammen med et frø
Måtte kjærligheten aldri dø 
 **************************

Barnet

Tenk alle de ørsmå sekunder
du gir meg
et pust av tid
lille venn
hver stund
er en hyllest
til livet
som aldri vil
komme igjen

Men samle dem vil jeg
hvert eneste ett
og tre dem som perler
på snor
Slik at jeg kan minnes
dem om igjen
den dagen min lille
er stor 
***************************** 

Ein barnesko

Eg var så trøytt av dagen,
eg stunda etter ro,
no skulle det bli godt å gå til kvile.
Men som eg gjekk og rydda,
eg såg ein liten sko,
ein barnesko, som leita fram att smilet.

Han var så god og liten,
så hjelpelaus og tom.
Han stod der liksom lengta etter foten.
Ei liti krulla pløse
og hælen skakk og rom,
ja, heile skoen verka litt av moten!

Eg stiltra meg til sengi
og fann ein liten fot
så god og mjuk og varm og la mot kinnet.
- Eg minnest ofte skoen,
når dagen gjeng i mot -
og no som den gang ljosnar eg i sinnet.

Så mang ei mor lyt gøyma
på småe barneskor,
og ber i einsemd sine tunge minne.
Og difor er eg takksam,
for eg får vera mor
og leggja liten barnefot til kinnet.


- Ingebjørg Kasin Sandsdalen -
****************************************

Erteblomst

Jeg tror jeg var tenkt til sommerfugl,
for vinger har jeg jo - nesten.
Men likevel sitter jeg fast på meg selv.
Det er ikke dumt forresten
å være både en blomst og en fugl
når en skal prise dagen,
og attpåtil sitte i hemmelighet
med bittesmå erter i magen.

-Inger Hagerup-
 *******************************

Mauren

Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
er du større enn deg selv kanskje?

Inger Hagerup
********************************

Vennskap

kjenner ingen grenser
selv om avstanden er stor.
For gode venner har minner
som sammen i hjerte bor.
Og hvert eneste kjære minne
de øker i verdi,
for venner som holder kontakten
gir livet et innhold
med mening i..
 *********************************

Du sparker i magen - og vips så er du her
Så pludrer du og skriker - til glede og besvær
Du snubler og ramler og slår deg gul og blå
Men innen man vet ordet av det, har du lært å gå

Så kjære - hvem du enn er så velkommen til verden
jeg følger med, du kan selv velge ferden.
Mange rare veier skal du gå
Mange nye venner vil du få
Men kjære, hvem du enn er, så velkommen til livet

Hva du får se kan jeg ikke beskrive
men det venter mange rare eventyr
Når din første morgen gryr

Du står foran speilet, nå er du jammen lang
og tenk på visse steder er kjolen blitt for trang
Så blir du forelsket og alt er som en drøm
Det er bare første kjærlighet som er så øm så øm.
Så står du her en dag og sier mor jeg skal ha barn
Da føler du det slik som jeg i dag

At kjære, hvem du enn er....... 
**************************************

Når du sover....

Jeg gløtter så stille på din dør
Ser at du er tatt av søvnen sitt slør

Jeg lister meg inn på mine tær.
Brer over din dyne, og synker ned på knær

Jeg hører din pust og kysser ditt kinn
Gode ønsker jeg sender deg i mitt stille sinn

Ut av ditt vindu, ser jeg månen på deg vakte
Jeg lister meg ut, stille og sakte.

Nattavers fra far...
***********************

EN SØNN..

En sønn er FORTIDEN, fylt av minner om barneår med lek og skøy.
Om bestevenner og små venner om noe alvor og mye gøy.

En sønn er NÅTIDEN, fylt av glede og stolthet over alt han får til.
Hver dag erobres, han er jo rede og veien fører han dit han vil.

En sønn er FREMTIDEN, fylt av håpet om seier og om å nå de mål
som han har satt seg, og sikkert greier før han til sist kan slå seg til tål.

En sønn er LIVET, for han du nærer så mange drømmer i hemmelighet.
Og dypt i hjertet du alltid bærer din sønn med glede og kjærlighet.
**********************************
 Da døtre ble til
Var tanken ganske klar
For døtre har no’ i seg
Som ingen andre har
De har et smil så vakkert
Som får hjerter til å slå
De har en herlig latter
Ja, de er så søte så
Derfor har vi døtre
Og vi sier det i kor
Takk for det at nettopp
DU
tok oss til far og mor.
 ****************************
Alvene
Når tåken legger seg over jordet
Samles vi alle, små og store
Vi venter sammen med fryd i blikket
Kommer de ikke snart? Kommer de ikke?
Så med ett, er det noe som skjer
En bevegelse, så to, og så mange flere
Det går vilt for seg med svins og med svans
Ingenting er vakrere enn alvenes dans

De danser som silkepapir i en vind
De vet ikke, at vi følger hvert trinn
Jeg vil så gjerne løpe ut, og danse med
Men de må ikke forstyrres, la dem være i fred
De må aldri få vite at de blir iakttatt
Da drar de og vi blir alene forlatt
Vi må nok bare nyte de minuttene som er
Og så vente på neste tåke vær.
 *********************************** 
 

Blåveisen

Blåveisen ute i bakkene står
neier og sier "Nå er det vår"
Småbarna plukker så mange de ser
Springer så hjem - mens de roper og ler
Mor, sier barna - nå er det vår
blåveisen ute i bakkene står
Barbeint og lubben og liten og blå
Vi kan vel også gå barbeinte nå?
Blåveisen får ikke snue som vi
Går dere barbeint så får dere svi!
Ingen får ta av seg strømper og sko,
før gjøken i grantoppen galer ko-ko!
Anna Marie Ross

**************************************************************

Frøet

Jeg ligger bare her og tror
og drikker vann og spiser jord
Her er så varmt og mørkt og rått
Her er så fredelig og så godt
I natt kom regnet lett på tå
og banket ganske svakt på
Det hvisker til meg  Lillebror
en vakker dag så blir du stor
At du kan løfte taket vekk
og i en bitteliten sprekk
Vil hele verden åpne seg
og sola smile ned til deg.
Inger Hagerup

***************************************

Reise

reise
reise
reise med en liten passasjer
følge tegn som ingen andre ser
være egen båt
frakte både jubel
og gråt

reise
reise
reise lenger enn du hadde trodd
kjenne liv der ingen før hadde bodd
være en lugar
seile med et spørsmål
uten svar

reise
reise
reise langsmed dag og over natt
reisen er den lengste du har hatt
være eget fyr
blinke for et gammelt
eventyr

reise
reise
reise med en passasjer om bord
nynne på en sang av hav og jord
være solvarm strand
når en liten sjømann
går i land

Kari Bremnes


2 kommentarer:

  1. sååå mange flotte dikt. Kanskje jeg kan låne noen av dem en gang.

    SvarSlett
  2. Bare koselig. Kommer med flere til andre anledninger snart:)

    SvarSlett

Bloggarkiv