mandag 27. mai 2013

Tittekasser, miniatyrer, eller dukkehus?

Jeg har alltid likt miniatyrer, og dukkehus. Som liten var jeg svært facinert av tegninger om hvordan musene bodde i musehusene sine. Der de hadde fyrstikkesker til senger, og trådsneller til bord. Jeg kunne sitte lenge og beundre slike illustrasjoner, og gjerne tegne en fantasi selv etterpå.
Mitt Lundby dukkehus var godt brukt, men etter at jeg hadde "vasket ned" til jul en gang, slik mamma gjorde i stua, ble dukkehuset aldri det samme.... Papiret tålte ikke den hårde behandlingen av såpevann og servietter gitt.!
Fire årstider fra Tornekrattet av Jill Barklem. Bøker som jeg fikk som baby. Dette er nydelige historier, for store og små.
DVDen for denne serien er nydelig å se på, også for meg som voksen.     

http://www.bramblyhedge.co.uk/uploads/media/Gallery/Cherryblossom.jpg
Nydelig illustrasjon fra Jill Barklems en vårhistorie. Serien heter opprinnelig Brambly Hedge.

Er det ikke flott?  
Jeg synes det er riktig så kos å møblere dukkehusene til jentungene, må jo rydde litt der sånn inn i blant.;) Jentungene mine er svært glade i Sylvanian Families, en nydelig serie miniatyrleker, med diverse dyrefigurer. Og det er jo jeg som har vært den store primus motor, for at de skal like dette. Så det har blitt en god samling fra serien her i hjemmet.

Flotte leker, som jeg absolutt vil anbefale. Disse gir mye god lek, kreativitet, rollespill, og fantasi.

Nå har jeg sett i gang mine egne små hobby prosjekt. Og jeg er ferdig med det første. Vårt nye dørskilt! Og slik ble det.
Tittekasse kjøpt i Panduro.
Møblene malte jeg hvite, noen er Lundby møbler, andre kjøpt i Panduro. Og så er det scrap papir.

Og slik ble slutt resultatet.

Flere prosjekter er på gang, så får vi se hva det blir til. Er det andre som driver med samme hobbyen, så ønsker jeg gjerne innspirasjon fra nettopp deg:)







2 kommentarer:

  1. Heisann :-). Titteskap, dukkehus, brambley hedge...jatakk altsammen! Elsker alt sånt, har alltid elsket miniatyrer. Pusser opp et gammelt dukkehus i sommer og lager tegninger til et stort dukkehus som jeg har samlet ting til i åresvis. Guttene synes mamma er litt rar, men de elsker å se hva jeg har gjort og av og til kaste seg inn i "leken"...igår hoppet dukkehussiameseren (som guttene trodde var en liten hund) ut av kurven sin og spiste opp dukkehuskaninene :-). Jeg får ikke opp følgeknappen idag, så jeg kommer tilbake og prøver igjen. Pam

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar. Har vært innom bloggen din, og den er jo nydelig flott. Vil følge deg, og se på alt det vakre du fordriver tiden med. Mange nydelige bilder du har :)

    SvarSlett

Bloggarkiv